Khamis, 3 Mac 2011

INDAHNYA

Setiap oraang pasti ada sesuatu yang sangat digemari. Begitu juga dengan DR. DR suka sangat menulis ayat2 yang best2 untuk dijadikan koleksi pembacaan DR. Jadi sepanjang membaca beberapa buah buku,banyak juga ayat2 yang best2 telah ditemui seperti:

Percayalah, ALLAH sentiasa mengurniakan apa yang dipinta pada masa yang sesuai. ALLAH takkan pernah gagal memenuhi permintaan kita. Berdoalah tanpa rasa ragu-ragu. Yakinlah bahawa ALLAH mengurniakan pilihan terbaik kepada mereka yang menyerahkan ketentuan kepadaNya.

Kita patut bersyukur kerana hari ini kita masih bangun sendiri,bikan orang lain yang mengejutkan kita. Kita mandi sendiri,bukan orang lain yang memandikan kita. Kita pilih dan pakai baju sendiri,bukan orang lain yang pilih dan pakaikan kita baju kerana kalau dia yang pilihkan dan pakaikansudah tentulah bajunya daripada kain yang berwarna putih,kan?

Solat itu adalah kewajipan agama yang mengambil tempat di sisi iman. Solat yang penuh khusyuk di samping,taubat dan istigfar..INSYA-ALLAH segala dosa yang dilakukan akan dihapuskan oleh ALLAH.

5kali solat setiap hari itu adalah seumpama anak sungai yang mengalir di depan pintu seseorang yang mandi di dalamnya 5kali sehari. Pasti seseorng itu akan bersih dan inilah perumpamaan seperti manusia yang melakukan dosa. Apabila dia solat maka, dosa-dosa kecilnya akan terhapus.

Sebagai hambaNya,kita harus yakin yang ALLAH sentiasa lakukan semua perkara yang betul. Cara ALLAH sentiasa cara yang terbaik,walaupun kelihatannya mungkin salah apabila kita memohon sesuatu,tapi kita dapat sesuatu yang lain.

Di akhirat nanti, sewaktuumat manusia meniti di atas titisan siratulmustakin. NABI MUHAMMAD S.A.W cuba membantu umatnya daripada terjatuh dengan menarik rambutnya. Bagi yang memakai rambut palsu,hanya rambut itu yang sempat dicapai. Sedangkan orangnya sudah jatuh di dalam api neraka. Nauzubillah

Kebahagiaan adalah anugerah ALLAH kepada hambaNya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan. ALLAH yang menganugerahkannya.

Akhlak kalau tidak dijaga akan rosak binasa, samalah kalau solat. Kalau tidak dijaga akan runtuh tiang agama.

Setiap orang pasti ada kelemahan tapi ini tak bermakna mangsa kelemahan itu harus mengalah. Membiarkan dirinya hanyut dalam kekecewaan. Mangsa perlu cuba untuk melawan kekecewaannya. Tidak perlu takut kepada diri sendiri.

Solat itu ubat segala penyakit diri dan hati. Ingat jika baik hati kita maka, seluruh anggota kita akan menjadi baik kerana hati adalah kapten bagi anggota yang lain.

Bila ALLAH makbulkan doa kita,maka Dia menyayangi kita. Bila Dia lambat makbulkan doa kita, maka Dia merancang yang lebih baik buat kita. Oleh itu, bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan sekali pun kerana kasih sayang ALLAH mendahului kemurkaan-Nya.

Keimanan bukan satu warisan yang begitu mudah untuk diperolehi. Kita perlu kemahuan untuk mencarinya. Keimanan juga tidak boleh sama sekali diwarisi oleh manusia yang beriman kepada anaknya.

Kita hidup di dunia ini sekadar menumpang saja. Buatlah yang tebaik untuk Tuhan kita. Yng terbaik itu kadang2 mungkin berat kita rasa tapi Tuhan suka. Jadi kita kena ingat,kita hanya manusia biasa. Kita tak sempurna,yang sempurna itu Tuhan kita(ALLAH) yang punya.

Yang baik itu kita sama2 jadikan pengajaran dan nasihat buat diri kita
dan yang buruk itu kita jadikan sempadan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan